Slagferdig og velblåst

120 nysgjerrige og lydhøre publikummere fant veien til det som ikke bare er den største trekirka nord for Trondheim, men sannsynligvis også den vakreste.

For anledningen hadde musikkforeningen hentet inn gjestedirigent Oddvar Nøstdal. Sammen med korpsets faste dirigent Trine Eilertsen hadde han satt opp et spenstig og krevende program for kvelden.

Med «Fest i Dovregubbens hall» åpnet musikkforeningen en konsert med et vidt spenn. Publikum fikk varmet sjela si med latinske rytmer og spansk sigøynerdans, før frysningen bredte seg oppover armene under «Deilig er jorden».

En god dose kabelvågpatriotisme ble servert under framføringen av «Nordover», som er skrevet av kabelvågværingen Torsten Aagaard-Nilsen.

Det hele ble avsluttet med en Flåklypa-medley, som fikk fram trampeklappen hos publikum. Inspirert av denne, framførte musikkforeningen et ekstranummer på strak arm. Her fikk trommisene og rytmeinstrumentene kjørt seg.

Med tidligere Madrugadatrommis Simen Vangen som sjef for perkusjonistene, var det et forrykende show i de bakre rekker.

Selv om malingslukten pirret i nesen da vi ankom, pirret musikken så mye underveis at alt annet ble glemt. I vel en time fikk publikum ta del i en musikalsk slalomløype, som viser at korpsmusikk er så mye mer enn det vi er vant med fra 17.mai.

Etter søndagens konsert er den nyoppussete kirka både spilt og sunget inn, og klar til å tas i bruk