KMF Logo

De nord-norske musikkstevner (1947)

Kabelvåg Musikkforening har deltatt i alle disse stevner, 5 i alt. Som en ser av Musikkforeningens historie var vi med på 2 forsøk i 1911 og 1912 for å samle en del av de nord-norske musikkorps til musikkstevner. Det var derfor en naturlig og selvfølgelig ting at vi tok imor innbydelsen til det 1. Nord-Norske musikkstevne i Harstad i 1933. I de følgende år var vi med i Tromsø, Narvik og Svolvær samt i 1947 i Narvik.

De korps som deltar i musikkstevnene må selv bære sine reiseutgifter m. v. og dette medfører selvsagt en ytterligere anspennelse av musikkorpsenes økonomi og også økonomisk offer for medlemmene privat. På stevnekonsertene deltar hvert korps med sitt særprogram. Foran stevnene blir det således nedlagt et svært arbeid med innøving av særprogrammet. Gjennom måneder blir det å øve, øve og øve for å bli tilstrekkelig preparert når det blir ens tur å tre inn på arenaen.

Resultatet av de hittil avholdte musikkstevner er at de har vært en mektig løftestang for hevning av det musikalske nivå hos hornmusikkorpsene her nord.