Stine Storvik, Trine Eilertsen og Linda Solhaug

Facebook etter noter

Med alle de tilbudene som finnes i dag skal det godt gjøres for frivillige lag og organisasjoner å fange oppmerksomheten til potensielle medlemmer. Korpsbevegelsen sliter med rekrutteringen, også i Vågan. I Kabelvåg har musikkforeningen valgt å gå nye veier for å få folk til å stille opp.

-Vi gikk på Facebook og søkte etter folk som kunne tenkt seg å ta et notekurs, sier leder Stein Thorgersen.
-Åtte voksne meldte sin interesse og nå er vi altså igang med andre leksjon. Så vi er absolutt fornøyd med responsen.

BENYTTER TEKNOLOGIEN
Thorgersen forteller at de valgte å ta et grep ved hjelp av sosiale medier, nettopp fordi det er den kanalen mange benytter seg av når de skal holde kontakt med andre i dag.
-Det er så mange tilbud som skal lokke folk til seg i dag. Og det er jo ingen hemmelighet at det å lære seg et instrument krever sitt. Det er ikke gjort over natta. Men det er gøy og det er sosialt, og vi valgte altså å bruke Facebook for å annonsere etter deltagere på kurset. Det er nok det lureste vi har gjort på lenge, sier han.

Innleid notelærer for anledningern er Trine Eilertsen som er dirigent
og til daglig jobber i kulturskolen i Vågan. Hun forteller at elevene
er svært lærevillige.

ERFARING OG PÅGANGSMOT
To av dem som har kastet seg inn i notekunstens verden er Linda Solhaug og Stine Storvik. Stine har spilt i korps tidligere, mens Linda på mange måter er en musikalsk skårunge.
-Jeg spilte mange år i skolekorps, men så ble det liksom ikke noe mer, forteller Stine.
-Likevel har jeg alltid hatt lyst til å fortsette, og da jeg så at de annonserte etter folk til notekurset på Facebook var det gjort for min del, sier hun.
Linda har forsåvidt også en viss musikalsk bakgrunn.
-Jeg tok i en kornett da jeg var 10 år. Det er min erfaring, sier hun og ler.
-Men jeg har alltid hatt lyst til å spille, og har vært involvert i miljøet via barna. Men nå tar jeg steget fullt ut. Målet er for meg som for Stine å komme inn i musikken, så får vi se hvor langt jeg kommer.
Stein Thorgersen gjør klar kaffe til deltagerne, mens han overlater dem i Trine Eilertsens kyndige hender.
-Jeg er strålende fornøyd med deltagelsen. Og får vi beholde en eller
to av disse som musikere i korpset så er det jo suverent.

Stor takk til Kurt E. Holm og Våganavisa.