125-åring inn i en ny tid

-Vi har sikkert skannet og lagt tusen melodier på nett. Det har vært et vanvittig arbeid, sier leder Stein Thorgersen i Kabelvåg Musikkforening (KMF). Primus motor i dette arbeid, og i å utvikle foreningens nettsie, er Bjørn Inge Berg
-Vi er heldige som har klart å få en ungdom som er så desikert, sier Thorgersen.

Det er lagt ned utallige timer i arbeidet. Da Arbeider’n brant i 1913 mistet KMF alt av arkivert materiale, men det ligger en lang og innholdsrik historie igjen i Musikkens hus likevel. Ildsjelene har digitalisert store deler det de har, og i en skattkiste på loftet ligger historier fra før krigen og venter. Det er nemlig neste prosjekt: Å få også dette digitalisert og lagt ut på nett.

Hjemmeisden til KMF er meget omfattende og spennende i dag, og er i stadig utvikling.
-Nettsiden kan nærmest bli som en bok, men da må den være komplett, mener Thorgersen.

Jubileumskonsert

Det eneste som så langt er spikret i jubileumsåret er konsert 19. oktober med seminar og jubileumsfest rundt konserten.
Torstein Aagaard-Nilsen kommer «hjem» for å være gjestedirigent i Lofotkatedralen.
-Vi skal ta fram unikt materiale på konserten, ting som ikke har vært framført før, og noe nytt, sier tredje generasjon Thorgersen i KMF.

Stein Thorgersen går i far Leif’s og farfar Trygve’s fotspor. Når faren gikk bort i 1994 fikk korpset problemer med å finne en arvetaker på stortrommen. I 1997 skulle Stein bare opp å prøve, og slik gikk det som det gikk. 57-åringen ble tromslager og har også vært formann i korpset siden 2000.

Investering

Det er ikke gratis å drive korps med eget hus. Foreningen gar faste kostnader på ca 80.000 kroner i året. I tillegg har de skiftet tak, de har restituert kjøkkenet og planlegger et tilbygg. Thorgersen synes det kan være et slit å få inn penger, men han roser næringslivet i Vågan, kabelvågbefolkningen og selvfølgelig korpsmedlemmene for å alltid stille opp på fellesdugnaden.

Lokalsamsynnet og musikkforeningen hører sammen.
-Når vi marsjerer der ute ser vi på folk at de synes det er fint, sier Stein Thorgersen.