125 år med spilleglede

-Etter 100 år er det jo vanlig å bare markere hvert 25. år, men vi begynner å bli så gamle at vi nesten har noe å markere

Faksimile Våganavisa

hvert eneste år, ler Stein Thorgersen.

Vi treffer formannen i Kabelvåg Musikkforening på Musikkhuset, som har vært korpsets bastion siden 1947. Her har medlemmene skapt mange  store musikkopplevelser opp gjennom årene. Og nå lades det opp til en ny markering, bare fem
år etter at musikkforeningen markerte sitt 120-års jubileum.

-Det eventyrlige med 120-årsjubileet var jo at det bare skulle være ei lita markering. Men så ballet det kraftig på seg, til stor
skuffelse for de som bor utenfor Kabelvåg og  ikke ble invitert. Det skal vi gjøre godt igjen denne gangen. Nå inviterer vi alle, og krysser fingrene for at vi ikke har glemt noen, sier han.

Til jubileums helga loves det ei storslått  markering med fest og musikk for nye og gamle medlemmer i musikkforeningen.

Variert program

Publikum kan allerede krysse av fredag 19. oktober i kalenderen. Da inviterer korpset til jubileumskonsert i Lofotkatedralen, og for anledningen er Torstein Aagaard-Nilsen hentet inn som dirigent.

-Han har vært med å utforme konsertprogrammet sammen med noteutvalget og vår vanlige dirigent, Trine Eilertsen, som skal spille sammen med oss under konserten. Vi er i en fantastisk situasjon når folk kommer til oss og ber om å få være med å spille. Det tyder på at de som styrte tidligere har gjort noe riktig, smiler Thorgersen.

Konsertprogrammet er ikke helt spikret ennå, men blant annet får vi høre stykker som ble spilt da Kabelvåg Musikkforening ble stiftet i 1887, deriblant Ole Olsens «Svein Uræd».

-Vi stiller også med solister på trompet og euphonium og publikum kan forvente seg variert musikk fra 1897 og frem til i dag. Det blir en heftig oppkjøring, men hvis det blir som vi planlegger, blir det veldig bra, sier han.

Store prosjekter

Korpset har satt preg på lokalsamfunnet med flere store prosjekter det siste tiåret, ikke minst etter at de introduserte showmusikk på Arbeideren. Det startet med ABBA i 2003 og fortsatte med Elton John og Las Vegas de påfølgende årene.

-Det utløste et utrolig folkeliv, både i og utenfor Arbeideren. Stemningen var helt vill og det var  utrolig morsomt. Konsertene har gitt oss mulighet til å investere i nytt utstyr og utvikle korpset. Dessverre tok showene slutt når vi ikke fikk ta inn flere enn 100 stykker på Arbeideren.

-Hvordan står det til med rekrutteringen?
-Dessverre blir det stadig vanskeligere og få inn nye medlemmer fra skolekorpsene. Og de som dukker opp, forsvinner gjerne når de skal ut og gå skole. Litt av årsaken er også mangelen på instruktører i kommunen. Men Trine Eilertsen har i alle fall tatt korpset til et nivå som er på høyde med det beste vi har vært noen gang.

Stolte av korpset

-Hvilken plass har Musikkforeningen i Kabelvågsamfunnet i dag?
-Ut fra tilbakemeldingene og velviljen når vi ber om støtte, er det tydelig at korpset betyr utrolig mye lokalt. Folk er stolte
av Musikkforeningen og det er bare opp til oss å la det forbli slik. Vi har en lang historie å leve opp til, sier Thorgersen.

Utover høsten skal Musikkforeningen delta i korpskonkurransen Nordavind, hvor de står som regjerende mestre fra i fjor. I tillegg blir  det julekonsert i desember og den tradisjonsrike opptreden for beboerne på Marithaugen julaften.

Men først er det 125-årsjubileum, og selve jubileumsfesten vil finne sted på Arbeideren lørdag kveld, med 260 inviterte gjester.

-Men vi håper i guds navn at det ikke kommer flere enn 150. Arbeideren rommer ikke flere enn  200, så det kan bli trangt, ler Stein Thorgersen.