Jubileumskonsert for full musikk

Lørdag den 27. august 1887 ble Kabelvåg Musikkforening (KMF) stiftet hjemme hos boktrykker Bergh i Havnegata 5 i

Faksimile Lofotposten 22.10.12

Kabelvåg. Det er derfor en av boktrykkerkunstens menn som er initiativtaker til pionérarbeidet som KMF har vært i Nordnorsk musikkliv. Foruten å skape trivsel og samhold blandt sine egne fikk KMF en rekke store oppdrag som gjorde tettstedet Kabelvåg kjent i en større sammenheng: Risøyrenna, åpning 1922. Viktoriahavn skulle omdøpes til Narvik. Utenlandsturene og showene på hjemstedet.

Verdig jubileumskonsert
Det var således en garvet og rutinert 125-årsjubilant som presenterte en verdig jubileumskonsert i Lofotkatedralen fredag 19. oktober.
Fast dirigent Trine Eilertsen var frigitt orkesteret og komponist Torstein Aagaard-Nilsen var hentet inn som dirigent og konferansier. Dette til stor glede for publikum da han på en glimrende måte bandt sammen det friste programmer med fyldig informasjon om komponistene og solistene, samtidig som han ledet orkesteret med profesjonell kyndighet.

Katrine Delp, utdannet ved NNMK i Tromsø, var sammen med Trine Eilertsen solist i det første nummeret: «En sang om den Nordlandske bondestanden». En rolig, vakker begynnelse, fulgt opp med stykker foreningen spilte på slutten av 1900-tallet: Overtyren til Svein Uræd av Ole Olsen. «Sommerstemning av Oscar Borg». «Rhapsody for Euphonium», hvor Katrine Delp viste hvilken utmerket instrumentalist hun er.

«Historisk» lyssetting
Trine Eilertsen imponerer likeledes på flygelhorn i den livsbejaende «Children of Sanchez». Akkompagnert av et orkester med både utflyttede musikere og instrumentalister fra nærområdene, ble konserten en verdig markering av en gammel Kabelvågværing.
Ikke minst må vi fremheve den vakre lyssettingen som Carl Gunnar Strøm sto for. Det ga forestillingen et visuelt «touch» av alle de årene som har gått siden 1887.

Fikk 50.000 i gave
Kultursjef Audhild Berthinussen overrakte blomster og hilsninger fra Vågan kommune. Så gikk Wenche Mellingsæther opp på podiet og overrakte en sjekk på 50.000,- fra Sparebank Nord-Norge, avd Svolvær, til kjøp av nye uniformer til jubilanten.

Dette ga publikum to nye ekstranummer hvor vi fikk høre en nyskrevet og frisk marsj kalt «Nordover» av dirigenten selv, Torstein Aagaard-Nilsen. Samme mann har skrevet et arrangement til «Lofotkoral» under navnet «Hymn to Lofoten» som avsluttet denne flotte jubileumsmarkeringen til KMF i Lofotkatedralen.