Nordavind 2012

Vår region har i mange år møtt utfordringer innen det å rekruttere til, og opprettholde en bærekraftig korpsbevegelse. Mange korps har vanskeligheter med å beholde besetningen sin, og enkelte steder blir desverre korps nedlagt grunnet sviktende medlemstall.

Vi i kulturskolene i Lofoten ser at det å skape musikalske møteplasser er viktig, både sosialt og musikalsk. Med de store geografiske områdene vi har i regionen, er det viktig å finne et møtested som er tilfredsstillende for flest mulig, slik at så mange som mulig har anledning å komme.

Med bakgrunn i dette går kulturskolene i Lofoten sammen for å skape en møteplass for alle korps i Nord- Norge, en  møteplass med fokus på samspill , både musikalsk og sosialt.

Rent musikalsk vil det alltid være positivt å ha konkrete musikalske mål gjennom sesongen, og tidspunktet denne konkurransen er lagt til er nøye planlagt, slik at korpsene etter konkurransen har god tid til å gå i gang med innøving av julerepertoaret.

Nordavind er en underholdningskonkurranse der man kan oppnå 100 poeng på fremførelse og 10 poeng på programvalg.

Det blir i utgangspunktet konkurrert innen tre hovedklasser; amatørkorps, generasjonskorps og skolekorps. Det blir også inndeling i brass og janitsjar.  Men vi tar forbehold om mulig endring av klasseinndeling i hht. påmeldingsresponsen.

Konkurransedagen avsluttes med en forrykende festkonsert og premieutdeling  med Vesterålen storband.

Etter festkonsert og premieutdeling fortsetter vi med korpsfest i storsalen.

Dommere 2012:

Bjørn Breistein, Norge

Ansatt i Forsvarets Musikkorps Vestlandet med  hovedinstrument euphonium. Bjørn har bred erfaring som dirigent, solist og dommer.

Cosmin Harsian, Romania
Klarinettprofessor fra Timisoara Musikkonservatorium.
Har mastergrad i klarinett fra Northern Illinois University, USA og doktorgrad i klarinett fra The University of Kansas, USA

Vi har vært så heldige å få arrangere konkurransen i Lofoten kulturhus, et bygg som har alle  kvaliteter for å lage en perfekt ramme rundt arrangementet.

Generasjonskorps / skolekorps:

16:40: Henningsvær Musikkforening
17:00: Sortland Musikkforening
17:20: Kabelvåg Musikkforening

17:30 – 19:00: Mat for alle deltagere: Tacobufe i resturanten (oppdatert 03.11)
19:00: Festkonsert og premieutdeling. (oppdatert 03.11)
20:00: Diskobowling i Svolvær Bowlingsenter for de under 18 år (oppdatert 03.11)
22:00: Korpsfest med Vesterålen Storband, 18 års grense (oppdatert 03.11)

Billetter til Nordavind korpskonkurranse: kr. 130,-
Billetter til Nordavind festkonsert med prisutdeling: kr 130,-
Billetter til Nordavind korpsfest: kr 230,-
Samlebillett festkonsert med prisutdelinger og korpsfest: kr. 330,-