Nordavind fylte Lofoten Kulturhus

Faksimile Lofotposten 12.11.12

Korpskonkurransen Nordavind ble lørdag arrangert for andre gang i Lofoten kulturhus. Konkurransen er et samarbeidsprosjekt mellom de kommunale kulturskolene i Lofoten, og er en konkurranse for korps fra hele Nord-Norge. Et viktig mål med konkurransen er å skape inspirasjon og motivasjon for å holde med korps, og for at korpsinteresserte kan møte andre med samme interesse i et sosialt fellesskap.

– Gjorde vårt beste
Emma Marja og Anja Kristine Larsen går i 10. klasse på Andenes og spiller i Andenes skolekorps. De forteller at de har gledet seg til korpskonkurransen, og at de har forberedt seg godt.
– Vi gjorde vårt aller beste, sier jentene etter konkurransen. De forteller videre at de kom til Svolvær på fredag med et korps bestående av 30 musikanter, og at de bor på skole.
– Vi startet dagen i dag med å øve, så spilte vi sammen med Andenes skolekorps. Etter det spilte vi sammen med Andøy Brass. I tillegg har vi hørt på de andre korpsene. I kveld blir det tacobuffé, festkonsert og premieutdeling, før det blir diskobowling i bowlinghallen, smiler jentene.
Hvordan er det å være med på Nordavind?
– Det er veldig artig. Vi får sett andre korps og det er artig med konkurranse. Vi får en pekepinn på nivået blant korpsene, og det gjør at vi får lyst til å bli bedre, sier Emma og Anja.

Proffe dommere
Andenes skolekorps kom på 2. plass i kategorien «generasjonskorps janitsjar». Steigens glade musikanter vant, mens Leknes skole- og ungdomskorps og Svolvær skoles musikkorps delte tredjeplassen.
Korpsene fikk meget kvalifisert vurdering av Bjørn Breistein som er ansatt i Forsvarets Musikkorps Vestlandet med hovedinstrument eufonium. Bjørn har bred erfaring som dirigent, solist og dommer, og Cosmin Harcian, som er klarinettprofessor fra Timisoara Musikkonservatorium, Romania.
Poengsummene som ble lest opp i Lofoten Kulturhus viser at nivået på de beste korpsene i vårt område er imponerende høyt

Plasseringer
Generasjonskorps brass