Hælan i taket og teinnern i tapeten!

Det ble en særdeles frisk og morsom musikalsk happening da Kabelvåg Musikkforening og Kabelvåg Street Band arrangerte den første «Oktoberfesten».

VS1211015H44KABELVÅG MUSIKKFORENING blestartet i 1887 og i 1975 ble den første av til nå tre utenlandsturer gjennomført, Schwarzach im Pongau i Østerrike ble i anledning Pongauer Oktoberfestival levnet et besøk. Her kan en vel si at ideen om å gjenskape noe av den samme stemningen begynte å ta form. Leder Stein Thorgersen uttrykker entusiasme og handlekraft i
gjennomføringen: – Dette skal være så nært opp til det opprinnelige som mulig, fordi dette kommer til å bli en tradisjon.
HISTORISK SETT startet denne ølfesten i München i Bayern 12 oktober 1810, da Kong Ludwig 1. av Bayern giftet seg med Dronning Therese von Sachsen- Hilburghausen. Festen ble så bra at
Bayern gjorde det til en tradisjon som har latt seg gjennomføre 173 ganger siden den gang. De gangene den ikke har blitt avviklet, har det vært krig, epidemi eller andre katastrofer som har
stoppet feiringen.
TORE HARTVIGSEN fra Kabelvåg vet godt hva en ekte oktoberfest er: – Jeg har vært fem ganger i München og opplevd den fantastiske stemningen i de 21 teltene som settes opp for anledningen.
– Hva synes du om dette, da?
– Dette er veldig bra, men selvsagt i mye mindre skala enn det jeg har vært med på. Festivalen i München pågår i 16 dager før den første søndagen i oktober, og da er rundt 750 000 mennesker
innom for å drikke, spise og gå på do som er det eneste som forlanges. Ca 7,5 millioner liter øl går med i løpet av festivalen, smiler han.
ARBEIDERN var pyntet i alle de riktige farger for anledningen. Blått og Hvitt. Med vimpler, duker, plakater og lange trebord. Den herligste ompamusikk ga gjenklang fra podiet med musikalsk
ompaleder Torstein Aagaard Nilsen svingende både på dirigentstaven og ølseidelen. Ekte oktoberfestmat ble servert av Daniel Pinto, mens ølet ble langet ut av bartender Ove Juul i bayersk mundur. De herligste og merkeligste kostymer av rundt 200 feststemte festdeltagere var som tatt ut av den gammeltyske folklore. Oktoberfestkjoler og lederhosen var gjennomgangstema med innsmett av tyske munkekjortler.
OMPAMUSIKKEN gjallet fra scenen. Forskjellige solister dukket opp. Jan Ottar Olufsen med sin trombone og Simen Vangen med trommene. På et bestemt musikalsk signal reiste alle seg opp
og ropte «Åoeil» eller noe i den duren, mens de svinget på de store ølglassene. Mange bayerske etterligninger danset rundt bordene med jenter i vovede nedringede oktoberfestkjoler, mens
andre stod paralysert og fulgte med på scenarioet som utspant seg i den ærverdige Arbeidern i Kabelvåg. Bare i Kabelvåg kan du oppleve det du aldri trodde du noengang skulle få oppleve;
En ekte bayersk oktoberfest satt i scene av den eldste og ambisiøse foreningen i Kabelvåg, nemlig Kabelvåg Musikkforening! «Ein Prosit»!