"Aksjon Uniform"

Leder Stein Thorgersen i Kabelvåg Musikkforening og uniformasansvarlig Wenche Lauksung sier at korpsets uniformer er helt utslitte etter lang tids bruk, og man trenger prekært nye.

Faksimile Lofotposten 13.09.12

Det var i 1887  at musikkforeningen ble stiftet, og i 1952 hadde skredder Brynjulf Kolflaath laget korpsets første uniformer slik vi kjenner dem i fargene brunt og gult.I 1952 tok man opp et lån på 5000 kroner i dattidens Vaagan Sparebank, som var et betydelig beløp.De velkjente brune og gule uniformene er ikke noe man vil skifte ut, de skal fortsatt se ut som før.Dagens investering i nye uniformer kommer til å koste mellom 150.000 og 180.000 kroner. Man regner med en pris på 5-6000 kroner pr. uniform inklusive luer, og man trenger 25 helst 30 uniformer.Snittet og størrelsene man har i dag stammer fra 1987, og ble laget i passform til hver enkelt den gang, så disse er helt

utdaterte  i forhold til dagens krav til snitt og størrelse. Folk i dag er både større og høyere enn for 20 og 30 år siden, så datidens mal er ikke lenger passende.I tillegg er uniformene generelt så slitte at de fleste ikke lenger kan brukes. Spesielt buksene.Ett år prøvde man å kompensere ved å gå i mørk dress, men dressene ble utslitte etter ett år, så ekstra stoffkvalitet må til i slike klær.

Kabelvåg Musikkforening har i fjor høst skiftet taket på Musikkhuset i Kabelvåg.

Og instrumentparken er forholdsvis god etter utskiftinger, så det er «Aksjon uniform» som blir fokus hele høsten og vinteren, slik at man 17. mai 2013 kan stille i nye uniformer.

-Vi vil oppfordre både private og næringsaktører til å gi økonomiske bidrag til Kabelvåg Musikkforenings «Aksjon uniform»

-Det er mye goodwill i hele Vågan i forhold til oss.

-Og når vi holder jubileumskonsert i Lofotkatedralen 19. oktober, går overskuddet til nettopp uniformer, sier leder Stein Thorgersen og uniformsansvarlig Wenche Lauksund til Lofotposten

Publisert

i