Dramatikk under vann

Jo, det viser seg å ende lykkelig. Elevene i kulturskolen gjorde nemlig sine saker bra i Dag Kajanders forestilling Jul i Tareskogen. Det er alltid en utfordring å avvikle en forestilling, med så mange som rundt 50 små og litt større aktører på scenen, ofte samtidig, men det har Tommy Tallaksen (regi), Erika Molnar (dans) og Dag Kajander (manus og musikk) klart.

Historien er som følger: Dern artige feskar Jacob (Marcus Mellem) havarerer i uværet og havner i Tareskogen. Der regjerer som kjent Kong Neptun (Sverre Aagaard Andreassen), som ikke er i sitt beste julehumør. Årsaken er at hans datter, prinsesse Gunilla (Marthe Svartsund Thomassen) på mystisk vis har mistet sin kommende ektemann prins Pontos (Martin Østingsen).

Og siden Neptun er en travel mann og opptatt av å få ting unnagjort, bestemmer han at unge Jacob er den som må gifte seg med prinsessen.
For gifte seg skal hun.

Denne historien fremstiller elevene med humor, sjarm og spilleglede. Jacob, Neptun og Gunilla, som er de tre i stykket som har mest dialog, viser seg å ha en rask og morsom tunge egnet for kjappe replikker. Med så mye tekst å huske er det til å skjønne at det av og til kan gå litt raskt i svingene. Det å huske, spille, snakke og bevege seg samtidig er en utfordring, og den takler hovedpersonene meget bra. Og de som ikke har hovedroller, danser rundt i fantasifulle og fargerike kostymer, godt instruert av Tallaksen og Molnar. Sjarmerende, i tillegg.

Dag Kajander har laget låter som det svinger sikkelig av, og Kabelvåg Musikkforening kler dem inn på en variert og fin måte. Det er godt å høre litt
rocka sanger for barn og ungdom, og barnekoret. Trøkk lever også opp til navnet. Barn kan fort bli litt paralysert av anledningen og pusle stemmemessig, men her synges det for full hals – med kontroll. Kajander fungerer som kombinert forteller, forsanger og dirigent på scenen, og det så ut til å gi ungene trygghet til å utfolde seg.

Kulturskolen og kulturhuset kan etter min mening godt bli enig om å gjøre dette til en tradisjon.

PS! Prins Pontos dukker opp og feskar Jacob kan puste lettet ut. Det blir god jul likevel….