Jubilerer

Kabelvåg Musikkforening er 125 år gammel, og feirer seg selv i helgen. Fredag kveld blir det konsert i Lofotkatedralen.

Faksimile Lofotposten 19.10.12

Forberedelsene startet i begynnelsen av september, og i denne uken har det blitt lange kvelder med øving og rigging. Formann Stein Thorgersen forteller at orkesteret vil bestå av 35 musikere.

– Det er flere utflyttede Kabelvågværinger som er kommet hjem for å være med på jubileet, og det er kjempeartig. Flere er kommet sørfra og Tore Rødberg Nilsen har kjørt varebil fra Molde og nordover, med tubaen som last, smiler formannen.

Variert program

Thorgersen forteller videre at Torstein Aagaard-Nilsen, som er dirigent under jubileet, og Trine Eilertsen har satt opp et variert program med mange soloinnslag.

– Programmet har stor spennvidde. Alt fra det klassisk stykke «Svein uræd» av Ole Olsen, som er fra oppstartstiden rundt 1887, til Queens «Bohemian Rhapsody». Jeg kan love en konsert for enhver smak, som vil ha varighet opp mot en og en halv time, sier han.

Kammermusikk på Amfi?

Formannen håper også å få til en liten kammermusikkonsert på Amfi i halv to tiden fredag med noen smakebiter fra jubilanten. Der vil Hilde Lied Thom og Jarle Benjaminsen spille klarinett, mens Bjørner Bodøgaard Christensen spiller fagott.

– Vi jobber med å få til en liten stand der vi selger billetter til konserten. Ellers oppfordrer jeg folk til å besøke vår flotte hjemmeside på Internett med adresse www.musikkforeninga.com, sier han. (Denne opptreden ble dessverre avlyst. Red.mrk)

Og lørdag kveld samles nye og gamle medlemmer, støttespillere og dugnadsfolk til middag og dans på Arbeidern.