Øvelse

Korps i medvind

Det kan virke som om alt er bare fryd og gammen når det gjelder voksenkorpsene i Lofoten. Medlemstallene øker. For noen av korpsene er det lenge siden sist dette skjedde. Før 2009 måtte Kabelvåg musikkforening helt tilbake til 1990-tallet for å se forrige gang de fikk et nytt medlem. De siste to årene har de fått åtte nykommere. Seks av disse var på øving forrige torsdag.

Kjente flere

Ei av dem som har startet i Kabelvåg musikkforening siste året er Ragnhild Fossli. Hun spiller fløyte. Tidligere spilte attenåringen i Svolvær skolekorps. Siden hun kjente flere i Kabelvåg, valgte hun å skifte korps i høst.
– Det var skummelt å spille med voksne i begynnelsen. Men jeg kom fort inn i det. De er veldig snille, sier hun.
– Så du trives?
– Veldig, svarer Fossli.
Trym Hauge Nilsen har vært lenger i musikkforeninga. Faktisk helt siden han flyttet til Kabelvåg for halvannet år siden.
– Hvorfor begynte du her?
– Det var jo et korps, svarer han. Også Martin Thom Solhaug er en av de nye.
– De masa så, sier han som grunn for hvorfor han startet i musikkforeningen.
Martin Thom Solhaug hadde spilt i Kabelvåg skolekorps i sju til åtte år. Men så sluttet han. To års opphold fra korpsmusikken endte med at han nå er tilbake i korps – denne gang Kabelvåg musikkforening.
Det er en mye større utfordring, sier han.

Økning ellers også

I Borge Brass Band er elleve av de over tretti musikantene som var med til NM under 18 år. I Moskenes Musikkorps er antall medlemmer omtrent fordoblet de siste månedene. Vestvågøy Janitsjar kan ikke skilte med noe fullt så eksepsjonelt, men også de har fått noen nye denne siste sesongen.
– Vi har en ganske stabil gruppe, forteller Heidi Johannessen for Vestvågøykorpset.
– Om noen flere ønsker å være med, er det bare å ta kontakt. De må ikke være kjempeflinke, det holder at de har vært litt borti korps fra før, forsikrer hun.
I Digermulen Brass ligger tallet ganske stabilt like under 20, mens Svolvær musikkforening har økt med to det siste året. Også Richard Aas i Svolvær musikkforening vil gjerne ha flere nye medlemmer.
– Så lenge de har lyst og interesse, tar vi imot med åpne armer, sier han.