Musikkglede på Nordavind 2013

Musikkglede og høy stemning satte punktum for årets utgave av korpskonkurransen Nordavind 2013.

Kulturskolene i Lofoten og Borge Brass Band arrangerte i helgen historiens tredje utgave av korpskonkurransen Nordavind. Konkurranse er for korps fra hele Nord-Norge. Et viktig mål med begivenheten er å skape inspirasjon og motivasjon for å holde på med korpsmusikk, og for at korpsinteresserte kan møte andre med samme interesse i et sosialt fellesskap.

Profesjonell tubaist

Vi overvar avslutningen lørdag kveld. Da inviterte arrangørene til festkonsert med Forsvarets musikkkorps Nord-Norge. Konserten varierte fra tunge verk av Beethoven til lystig samspill med tubaist Øystein Baadsvik. Baadsvik er verdens eneste profesjonelle tubaist, og kom rett fra konsert i Tyskland.
Han leverte spill på tubaen som overgikk, iallefall undertegnedes, villeste fantasier om tuba-spill, til stående applaus fra salen.

Høyt nivå

Etter konserten var det premieutdeling.
Totalt deltok 13 korps i fem klasser.

Aspirantklassen var ny av året, og her deltok et korps, som var et samarbeidkorps mellom Svarholt skole og Bøstad skole. Korpsene fikk meget kvalifisert vurdering Øystein Baadsvik og Cosmin Harsian, som er klarinettprofessor fra Timisoara Musikkonservatorium, Romania.
Baadsvik skrøt av nivået på korpsene og forklarte hva dommerne vurderte. Programvalg der det vurderes om programmet er tilpasset korpset, at det ikke er for vanskelig og ikke tapt.
Så vurderes selve spillingen. Spiller korpset rent, er det presist og viser korpset spilleglede.

Plasseringer:

«Aspirant»
1. Borge/Svarholt skoles korps.

«Generasjonskorps brass»
1.plass: Haukland skole og ungdomskorps
2.plass: Gimsøy skole og ungdomskorps

«Generasjonskorps janitsjar»
1.plass: Svolvær/Kabelvåg skolers musikkorps
3.plass: Leknes skole- og ungdomskorps.

«Amatørkorps brass»
1.plass: Borge Brass Band
2.plass: Hålogaland Brass
3.plass: Stamsund Hornmusikk

«Amatørkorps janitsjar»
1.plass: Sortland Musikkforening
2.plass: Svolvær Musikkforening
3.plass: Kabelvåg Musikkforening
4.plass: Henningsvær Musikkforening
5.plass: Vestvågøy Janitsjar

Takk til Trond Schultz og Lofotposten for artikkel og bilde.