Nord-Norsk Musikkstevne 2009

Nord- Norsk Musikkstevne arrangeres annethvert år. I år er det Kabelvåg Musikkforening som står som arrangør, og det er første gang Kabelvåg arrangerer musikkstevnet.
– Kabelvåg Musikkforening var med å etablere Nord-Norges Musikkforbund i 1933. Men vi har aldri tidligere arrangert stevnet. Vi bestemte oss derfor for å søke under stevnet i Narvik for to år siden, og vi fikk gehør for søknaden. Totalt er det med 53-54 korps i forbundet,  og 43 av dem er påmeldt til stevnet, sier leder i Kabelvåg Musikkforening Stein Thorgersen.

Overnatting
Han forteller videre at musikkforeninga er i god rute med planleggingen. I utgangspunktet var noen spente i forhold til overnattingskapasiteten i Kabelvåg, men det løste Thorgersen raskt.
– Jeg opplyste allerede under stevnet i Narvik at korpsene måtte være tidlig ute med å bestille overnatting, og mandag etter stevnet var Nyvågar fullbooket av korpsdeltakere. Siden korpsene var tidlig ute med bookingen, så har ikke det blitt noe problem. I  tillegg har vi barneskolen og videregående her i Kabelvåg som brukes til overnatting, sier han.

Alle stiller opp
-Dette er vel  et stort løft for et lite korps?
-Det bli et vanvittig stort arrangement. Vi er 31 medlemmer i korpset, og alle har vært sinnssykt flinke. De er ikke redd for å ta i et tak, og når folk får ansvar for å gjøre noe så blir det gjort. I tillegg har vi om lag 180 stykker, venner og bekjente, som skal være med å hjelpe oss under arrangementet.
– Så må jeg si at næringslivet er fantastiske til å stille opp. De hjelper oss som sponsorer, og er behjelpelig med det meste vi spør om, roser Thorgersen.

Punktkonserter i Henningsvær
– Hva kan publikum forvente seg under stevnet?
– Det blir masser av musikk og defilering i gatene i Kabelvåg. Vi vil arrangere punktkonserter både i Kabelvåg og Svolvær. Her er det litt opp til de enkelte korps hva de vil gjøre. Men det blir punktkonserter i parker og på institusjoner. I tillegg ønsker vi å få til punktkonserter i Henningsvær. Målet er jo å få spredt stevnet ut fra Kabelvåg. Vi vil bruke både Arbeidern og Lofotkatedralen til særkonserter. Jeg kan jo nevne at åpningskonserten i Lofotkatedralen på fredag blir av Forsvarets Musikkorps Nord-Norge,Divisjonsmusikken. Men det aller meste kommer til å foregå på torget i Kabelvåg, forteller leder i Kabelvåg Musikkforening Stein Thorgersen.
Mer informasjon om Kabelvåg Musikkforening og Nord- Norsk Musikkstevne finner du på Kabelvåg Musikkforenings hjemmeside: www.musikkforeninga.com

Leder i Kabelvåg Musikkforening Stein Thorgersen inviterer 12.- 14. juni til stor korpsfest på torget i Kabelvåg.

Tekst og foto: Trond Schultz

En stor takk til Lofotposten for at vi fikk publisere artikkelen!

Publisert

i