Nordavind 2013

Lørdag 9. november 2013 braker det løs!

Kulturskolene i Lofoten arrangerer «Nordavind 2013» for tredje gang, basert på suksessene fra i fjor og forleden år.

Kulturskolene i Lofoten ser at det å skape musikalske møteplasser er viktig, både sosialt og musikalsk. Med de store geografiske områdene vi har i regionen, er det viktig å finne et møtested som er tilfredsstillende for flest mulig, slik at så mange som mulig har anledning å komme.

Nordavind er en underholdningskonkurranse der man kan oppnå 100 poeng på fremførelse og 10 poeng på programvalg.

Det blir i utgangspunktet konkurrert innen tre hovedklasser; amatørkorps, generasjonskorps og skolekorps. Det blir også inndeling i brass og janitsjar. Tidligere har det ikke vært skolekorpsklasser, pga. at det rett og slett mangler rene skolekorps for tiden.

Konkurransedagen avsluttes med en forrykende festkonsert og premieutdeling med Forsvarets musikkorps Nord-Norge.

Etter festkonsert og premieutdeling fortsetter vi med korpsfest.

Bandet SKA Patrol fra Tromsø holder festen i år. Alt ligger klar til en uforglemmelig arrangement.

Dommere 2013:

Øystein Baadsvik, Norge

baadsvik-casualØystein Baadsvik begynte å spille tuba i en alder av 15 år. Han valgte tidlig å utforske tubaens muligheter som soloinstrument og vant som 18 åring førstepris i en norsk, nasjonal solistkonkurranse. To år senere hadde han gjort egne programmer for norsk radio og vært solist med de fleste av landets profesjonelle symfoniorkestre.

Baadsvik har studert for Michael Lind, Roger Bobo, John Fletcher, Arnold Jacobs og Harvey Phillips. Hans internasjonale karriere startet med to priser i den prestisjetunge solistkonkurransen Concours International d’Exécution Musicale (CIEM) i Genève 1991. 1993 kom hans første solo CD, som mottok strålende kritikker i internasjonal musikkpresse. American Record Guide skriver: «Denne spektakulære innspillingen etablerer Baadsvik som en av verdens fremste tubasolister».

Øystein Baadsvik er i dag etterspurt som solist og foredragsholder over hele verden, og har en unik posisjon som heltids tubasolist. Han arbeider stadig med å utvide tubaens musikalske spekter, og i tillegg til å pleie solorepertoaret for tuba og orkester samarbeider han med musikere innen jazz, rock og populærmusikk. I alle genre har ønsket om en musikalsk kommunikasjon med publikum alltid vært hans ledestjerne. Som et resultat av dette har Baadsvik også utviklet nye teknikker for tubaspill som har blitt brukt i flere nyere komposisjoner. 1999 mottok han den Norske statens toårige arbeidsstipend for nettopp dette arbeidet.

Baadsvik har til nå uroppført et 30-talls soloverk av komponister fra USA, Russland, Sverige, Norge og Sveits. Han komponerer også selv musikk og dirigerer mange av sine egne orkesterkonserter.

Hans seneste CD ‘Tuba Carnival’ for tuba og strykere, ble lansert i mer enn 40 land i oktober 2003 på BIS labelen. På grunn av suksessen med denne platen – det første opplaget på 1500 plater ble utsolgt på mindre enn en uke – er Baadsvik tilbudt eksklusiv-avtale med BIS med muligheter for et ubegrenset antall innspillinger i årene som kommer. I 06-08 kommer han med fem nye solo plater på BIS.

Baadsvik har en travel sommer/høst foran seg med tre forskjellige konsertturneer i USA, konserter i Finland, Norge, Sverige, Japan, og plateinnspilling i Singapore med Singapore Philharmonics og i Sverige med Norrköping Symfoniorkester.

Cosmin Harsian, Romania
cosminKlarinettprofessor fra Timisoara Musikkonservatorium.
Har mastergrad i klarinett fra Northern Illinois University, USA og doktorgrad i klarinett fra The University of Kansas, USA