Nordavind 2014

Faksimile Lofotposten 17. november

Lørdag var det korpskonurranse i Lofoten Kulturhus. Nordavind gikk nemlig av stabelen.
Korpsuniformerte voksne og barn vanket både utenfor Lofoten Kulturhus og inne i foajeen, i Storemolla og i Lillemolla. For fjerde gang arrangerte nemlig kulturskolene i Lofoten korpskonkurransen Nordavind. Deltakerne kom fra Lofoten, Vesterålen og Harstad.

Resultater, video og dommerkommentarer lenger ned i artikkelen

Det er flere grunner til å arrangere Nordavind, sier kulturskoleinspektør Trond Handberg i Vestvågøy kommyne.
-Nordavind er et veldig bra tiltak når det gjelder å få opp innsatsen. Når vi har en konkurranse å delta i, så blir det mer øving, sier han. Han legger til: -Også er det selvfølgelig også veldig viktig at korps møtes, og at de spiller i lag og hører på hverandre. Det lærer man også av, sier han.
Artig
Det var unisont fra alle dem Lofotposten snakket med: De hadde det artig.
Fra den eldre garde fra Sortland Musikkforening, som testet kakeserveringen og drømte om å igjen hevde seg i Nordavind slik de gjorde i fjor, til ungdommen fra Andenes som sjekket hvilepulsen etter at de hadde vært på scena.
-Det er artig å være med, både å reise og å konkurrere, sier jentene fra Andenes. Hvilepulsen var forresten litt over 70.

Travelt artig

En av dem som nok hadde litt høyere hvilepuls lørdag var Lisbeth Johansen. Hun spilte for både generasjonskorpset til Kabelvåg/Svolvær og for Svolvær Musikkforening.
-Det er kjempeartig å være med, men det er ganske stressende. Det er mye fram og tilbake og øvelser helt fram til siste tone, sier hun.
Men hun trives med å spille med de unge i skolekorpset og tror nok at de trives med å spille med de fire fra voksenkorpset.

Det var flere generasjonskorps fra Lofoten i år. Og til sammen 19 korps sto på scena denne lørdagen.
-Tanken er at alle som synes de har praktisk mulighet, skal få være med å delta. Det er ingen avgrensninger med hvor de kommer fra, forklarer Handberg fra Vestvågøy Kulturskole.

Skummelt artig
Fra Gimsøy kommer Ingeborg, Ragnhild og Othelie. Ingeborg spiller i aspirantkorpset, de to andre i skolekorpset.
-Det er ikke litt skummelt å være med?
-Jo, det er veldig skummelt, sier de tre og smiler. Men likevel synes de det er artig. -Vi har det artig hver øving, sier de bestemt.
Fra Kabelvåg Skolekorps kommer Emma, hun og korpset er slått sammen med Svolvær på Nordavind. -Det er artig å være med, fordi vi får spille mye også treffer vi mange korps, sier hun. Dirigent Jørn Anders Holm Ingebrigtsen er den som holder styr på korpset. -De har spilt sammen siden i fjor høst, sier han.
Og konklusjonen etter lørdagens opptreden: -Jeg synes det ikke kjemtebra, sier han.

Artige folk
-Det er veldig artig, det er artig å bli kjent med nye folk, sier Sema. Hun og Mohamed spiller i korpset til Leknes Skolekorps. På spørsmål om det er viktig å vinne, kan de begge svare avkreftende. -Det som er viktig, er å ha det artig, sier Mohamed.

Resultater

Aspirantkorps (kun vurdering)
Svarholt Aspirantkorps
Kabelvåg og Svolvær Aspirantkorps