Økonomien er blitt bedre (1987)

-Et hvert jubileum er farlig. Da står alle ekstra på og gir av overskuddet. Vi har derfor funnet det riktig allerede nå å planlegge oppgaver for neste år, slik at vi skaffer oss selv nye mål, sier 100 års-jubilantens formann, Kurth Overholth.

Og forøvrig er det ikke snakk om småtterier på 1988-kartet: Nok en gang skal Musikkhuset utvides, og de ferdige tegningene viser et bygg i to etasjer på til sammen 60 kvadrat. Som vanlig i Kabelvåg Musikkforening beregner man seg utgifter kun til materialer. Håndverkere av alle kategorier har man i sin midte og dugnadsånden er ikke til å klage over.

Må stå på

-Men sannelig har vi hatt bruk for en god porsjon dugnadsvilje nå i vårt 100. år. Vi har et totalbudsjett på  380 000 kroner som er større en noensinne, vi har utenlandstur og vi har allerede gjort unna en konserthelg som på alle måter ble vellykket, sier formannen.

I denne posisjonen har Kurth Overholth sittet de siste to årene. Men han ble så tidlig som 1965 valgt til formann, og slapp ikke før etter nærmere 10 år. I tillegg har han vært med i styret i mer eller mindre hele sitt voksne liv.

Trygg økonomi

-Er det blitt vanskeligere å drive en forening som KMF i dag enn eksempelvis i 1965?
-Nei, det er lettere. Nå skal vi huske på at det som skjedde i 1965 stort sett er blitt fjern historie. Men vi slet tyngre. Selv om vår historie forteller om mange harde økonomiske år, har likviditeten i den senere tid vært brukbar. Ja, helt siden bingoen kom og samlet mennersker fra alle sammfunslag til hygge- og spenningskvelder, har vi hatt en trygg økonomi. Dessuten har folk og bedrifter i Kabelvåg aldri sagt nei når vi har bedt om noe. At vår drift derfor ikke er til å klage på, skyldes først og fremst at våre 36 medlemmer er en lett gjeng å arbeide med, sier Kurth Overholth.

Han sikter her til at man under fjorårets årsmøte nedsatte tre komiteer. Den ene for selve jubileet, den andre for utenlandsturen og den tredje for jubileumstreffet tidligere denne sommeren. Men det en kjent sak at Kurth selv nok er blant dem som står mest på.

Utflytter-konsert

-Hva ser du mest frem til i denne jubileumsuka?
-Det er ikke til å legge skjul på at vi alle er spent på hva 28 utflyttede kabelvågværinger får til. De skal øve beinhardt i tre dager før de er modige nok til å slippe seg løs for publikum. Vi tror dette går bra fordi alle som en spiller i korps på sine nåværende bosteder, sier Kurth Overholth og legger til:
-Det faktum at 28 mennesker fra Kabelvåg kommer tilbake til hjemstedet i samlet flokk, er ikke bare en sak for Kabelvåg Musikkforening. Det er et bevis på hva vi kan oppnå med en forening, og som har ringvirkninger ut i et helt lokalsamfunn, sier han.