Reisebrev fra Ungarn

DAG 1

Etter 2 års planlegging er dagen for avreise endelig kommet.

I sydvestpeising og regn drar vi med buss til Evenes, temp 5*C. Dette er første etappe på turen via Oslo til Ungarn

Vel ankommet Oslo er temp. 20*C, det er klart for å ta av seg parkasen. I Oslo venter Liss, Helga & Torstein. De skal være med på turen.

I Budapest blir vi møtt av mottakelses-komitè som består av Synnøve, Kalle & Tamasz, de stiller med norsk flagg, kald ungarsk hvitvin, temp 40*C

Med all bagasjen på plass, venter en guidet busstur gjennom Budapest før ferden går videre langs Balatonsjøen og til vårt bestemmelsessted, Badocsony (ca. 2t.)

Vel etablert på Hotell Neptun, blir vi geleidet videre til middag på Restaurant Ètterem. En lang dag avsluttes med en meget god middag og høy stemning.

DAG 2

Åpner med øving utenfor hotellet. Programmet er tett.

I juli måned er det store vinfestivaler rundt omkring i Ungarn, også her.

På torget er Ungarsk TV på plass og vi blir behørig presentert. Defileringen tar ca. 1 time, så tar vi oss tilbake til hotellet for litt forfriskninger, før vi klargjør til en større konsert på festivalområdets scene.

Når vi kommer fram dit, blir vi traktert med rød/hvitvin, men vi har jo konsert…… prøver vi oss, så..så..så.. var tilbakemeldingen…….. og vi vil jo ikke være uforskammet

Konserten blir meget bra gjennomført til stående applaus fra flere hundre tilhørere. Torstein Aagaard-Nilsen er gjestedirigent under hele turen, mens Trine Eilertsen bytter ut dirigentstaven med trompeten.

På festivalområdet storkoser vi oss utover kvelden sammen med et hav av folk. Svein Magne kjøper seg et eget band/orkester som fotfølger han over alt……..til vår store fornøyelse.

DAG 3

Avgang med buss på sightseeingtur til Balatonfüred som med sine ca.13000 innbyggere blir regnet som hovedstaden for den nordlige del av Balatonsjøen. Byen er kjent for bl.a. sine mange kurbad, Yachthavna og utgangspunktet for Karpefisking.

Balatonsjøen er på det djupeste 12,5m., gj.snittsdybde er 3,5m, temp. i vannet ligger på ca.25-27*C

Ferden går etter hvert videre langs Balatonsjøens største halvøy. Videre opp i høyden til en vakker kirke «Thianyi Apàtsàg», som ble bygd i 1055. Fra kirkebakken er det en fantastisk utsikt utover Balatonsjøen.

Etter litt allsang akkompagnert med flaskeblåsing , går turen videre innom et utendørs museum av gamle effekter fra den «Kalde krigen» og til middag på «Tòt Restaurant».

Tilbake i Badocsony blir vi underholdt utpå kvelden av vårt eget «Kabelvåg Street Band», som spiller på torget. Full fart og stormende jubel til langt på natt…

DAG 4

Ny dag og nye muligheter. Denne dagen går turen til byen Keszthely, helt vest i Balaton. Der blir det sightseeing med «Dottotog», etterpå går turen til et kurbadområde i byen Kehidakustàny.

Før vi kan ta en velfortjent avkjøling i bassengområdet, holder vi en liten konsert for gjestene, temp 40*C

Noen velger å slappe av på land med diverse forfriskninger, men det kan også nytes fra bassengkanten….

Senere på kvelden har vår gode venn Tamasz invitert oss på Sigøynerrestaurant med orkester og greier… God mat og drikke med stor stemning og selvfølgelig — allsang…

Lang dags ferd går mot natt.

DAG 5

«Det er tull at det ikke er artig å kjøre buss» Denne dagen er vi på tur til Balatonkerestur- Musikkfestival, en meget spesiell opplevelse, ettersom en del av arrangementet går ut på å marsjere ut i Balatonsjøen for så å spille når vi er kommet ca. 70-80m ut i vannet.

Ungarsk TV er selvfølgelig på plass, igjen! KMFs TV-kjendis Gisle må til pers nok en gang, og like selvfølgelig med Kalle som tolk.

Et titalls andre korps er også med på festivalen, bl.a. et Svensk, en del av svenskene stilte seg like godt sammen med oss og spilte, de hadde fått beskjed om at de ikke trengte å ha med seg noter, da de skulle få disse utlevert i vannet…..

Det er en fantastisk morsom opplevelse å stå i vannet og spille. På land er det samlet flere tusen, faktisk flere tusen, tilskuere, helt utrolig. Korpsene spiller på skift til stor jubel for folkemassen på land.

Etter vårt musikalske vannpoloshow bærer det inn i festivalteltet for mer spilling.

Vi blir også tildelt en plakett som minne fra festivaldagen.

Etter hvert bærer det i vei til en ny festival i byen Vonyarcvashegy, hvor vi skal holde en større konsert, også der et hav av mennesker og stormende jubel

DAG 6

Denne dagen er vi invitert hjem til vårt utmerkede vertskap, Synnøve & Kalle.

Vi ankommer en fantastisk hage med flere sittegrupper rundt omkring mellom vindrue- rankene. Og i enden av hagen et flott hus.

Det vanker mat og drikke, og vi storkoste oss for et fantastisk opphold i Ungarn og kvitterer ved å spille noen marsjer og overrekker Synnøve & Kalle en gave fra KMF.

Flere konserter blir arrangert samme dag. En ble introdusert av Borgermesteren i Badocsony – og en annen «blåste bort» til en enkel marsjkonsert.

Her tar vi og farvel med vår venn og festivalsjef Tamasz, som takk får han KMF bilde og skjorte.

DAG 7

Vi står opp til siste hele dag i Ungarn.

Etter en sedvanlig god frokost i regi av hotellet, gjør vi oss klar til avskjedskonsert inne på vinfestivalområdet.

Dessverre begynner det å regne og temperaturen synker til under 20*C, men det er overhodet ingenting å si på spillegleden, og godt med folk er det også denne dagen på tross av værforholdene.

Senere blir det avskjedsmiddag på Restaurant Ètterem, og tilbake til hotellet igjen blir vi underholdt av våre fantastiske ungdommer, Trygve H., Sofus, Kirsten, Andreas og Jon-Helge.

Selvfølgelig blir det overrekkelse av gaver til hotellet fra oss i KMF. Som takk for et fantastisk flott opphold med blide, hyggelige og alltid oppofrende hotellvertskap.

DAG 8

Hjemreise.

Før vi drar setter hotellets Direktør ut flere esker med vin og sier: «Vær så god og forsyn dere, dette er til dere i KMF». Vi må ha gjort et godt inntrykk, og bra er det

Vi i KMF takker hele Badocsony, og spesielt Synnøve, Kalle og Tamasz for et fantastisk opphold. På gjensyn