Slo til i skrittkonkurranse

Faksimile Lofotposten 19.05.12

Kabelvåg Musikkforening gikk også i år morgenrunden, i barnetoget og i borgertoget i Kabelvåg på 17. mai. Stein Thorgersen fikk utdelt en skritteller av Lofotposten for å kunne måle hvor langt kabelvågmusikeren la bak seg i de tre rundene på grunnlovsdagen.

Før selve dagen gjettet Thorgersen på at korpset ville gå ca 1,2 mil i løpet av dagen. Han var ikke langt unna sannheten, og det er kanskje ikke så rart da han er postmann i Kabelvåg og kjenner avstandene ganske godt på hjemstedet.

Korpsets mann på stortromma gikk til sammen 21.949 skritt 17. mai. Hvert marsjskritt er ca. 60 centimeter, og det betyr at han gikk 1,32 mil i de tre rundene. Litt krampe på kvelden dempet ikke den gode opplevelsen 1,3 mil i marsjtakt ga. -Vi var steikheldige med været, det var utrolig mye folk ute 17. mai, sier Thorgersen.

Var i slaget

I hvert skritt slår han på stortromma minst en gang. Det betyr at han slo minst 22.000 ganger på tromma i løpet av dagen. I slutten av borgertoget slo han for øvrig bare med tre på den ene klubben.
-Men han på tamburtrommen slår hele tiden, minst fire ganger da jeg har slått én gang, og han har en del virvling, sier Thorgersen.
Tamburtrommeslageren slo altså minst 120.000 slag 17. mai,

Tippekonkurranse

Kabelvåg Musikkforening hadde lagt ut en uhøytidelig tippekonkurranse på foreningens facebookside, og der tippet folk at Thorgersen skulle gå fra 9788 til 28.633 skritt. Lene Bye Lorentzen tippet 21.250 skritt og vant premien.