Stor dugnad ga stort overskudd

2009 har vært et hektisk og innholdsrikt år for Kabelvåg Musikkforening. Igjen for alt arbeidet medlemmene la i Nordnorsk musikkstevne har korpset 385.000 på bok.

Fra november 2008 jobbet Kabelvåg Musikkforening knallhardt som arrangør for Nordnorsk musikkstevne 2009. I strålende vær og med godt og vel 1000 musikanter marsjerende i gatene ble stevnet som gikk av stabelen i midten av juni en formidabel suksess. Mye skryt har kommet musikkforeningas vei i etterkant av arrangementet og suksessen vises også i regnskapet, med et aldri så lite overskudd på 385.000.
– Det artigste med det hele var selve arrangementet og alle de gode tilbakemeldingene vi har fått. Vi har lagt ned utrolig mange dugnadstimer i dette og det er kjempeflott at vi nå sitter igjen med et overskudd, sier nestleder i foreninga Gisle Stensvold.

Vil investere
På grunn av stevnet har aktiviteten musikkforeninga normalt legger i andre arrangementer blitt lagt på vent i perioden og selv om de faktisk har fått installert varmepumpe i musikkhuset i perioden, ønsker foreninga nå å investere i huset de eier i Kabelvåg.
– Det ble vedtatt på forhånd at et eventuelt overskudd skulle investeres i huset Det er også alltid behov for andre investeringer og når realiteten er at en ny tuba koster 80.000 blir 380.000 ikke så mye penger i korpssammenheng.

Dyrt med korps
I et normalt driftsår har Kabelvåg musikkforening godt og vel 100.000 i utgifter og hvis fornuften tar overhånd kan det hende at foreninga velger å sette penger på bok.
– Det er dyrt å drive korps og det er alltid utgifter. Vi har satt ned en komité som skal se på hvordan midlene skal brukes. Hadde vi hatt ti ganger så mye skulle vi flottet oss, men vi må være fornuftig selv om dette er veldig hyggelig.

Dyrt å leie
Det som derimot ikke har vært så hyggelig er regningene korpset har fått fra kommunen på leie av hall og skoler til overnatting. Fylkeskommunen leide ut videregående gratis, fra Vågan kommune har korpset fått regninger lik en ny tuba.
– Vi skapte betydelig aktivitet i kommunen den helga og jeg mener kommunen kan se dette i en større sammenheng. Når vi får en regning på to timer overtid for en mann som kom og åpnet en dør, så mener vi at kommunen kunne vært litt mindre firkantige når det er snakk om et arrangement som dette, sier Stein Thorgersen.

Vil åpne kirka
– Året som har gått har vært utrolig arbeidsomt, ikke slitsomt, det blir feil ord. Det har vært fantastisk å være med på å arrangere noe sånt som Nordnorsk korpsstevne, men det har jo gått ut over vår vanlige aktivitet.
Dessuten har 2009 blitt året der Kabelvåg Musikkforening har vært uten ei storstue å boltre seg i. Både Vågan kirke og Arbeideren har blitt renovert, men nå planlegger musikkforeninga å gjøre stas på kirka si når den er ferdig på nyåret.
– Det vi planlegger nå er åpningskonsert i kirka. Det må gjøres stas på.
– Ja, så er vi blitt invitert til Ungarn i juli, så da drar vi alle ut på tur. Det fortjener vi alle sammen.

Lise Maria Knutsen