Strøken Ompa Fra Lofoten

I dag vender Kabelvåg Musikkforening tilbake til Kabelvåg etter sin drømmetur til Schwarzach i Østerrike, hvor ompa fra Lofoten har kastet musikalst farge over den store høsttakkefesten i Pangau.

Nærmere 7000 begeistrede østerrikere gav Kabelvåg-korpset jublende anerkjennesle i den tre dager lange Pongau-festivalen. Schwarzach ble tatt med storm. Østerrikerne kapitulerte fullstendig for strøken ompa fra Lofoten. kabelvåg-korpsets deltagelse ble selve rosinen i den musikalske pølse, som bar det høytidelige navn 10. Pongauer Jubiläums-Oktoberfestival. Troppen høstet en mengde goodwill ved sin muntre trudelutt. Først under mottagelsen tirsdag kveld, onsdag ved en «musikalsk rundreise» i byens gater. Hver gang med et tusentallig publikum. Og fredag, lørdag og søndag med deltagelse i selve den musikalske høst-begivenhet i pingau.

Mottagelsen ble en pompøs affære. ikke nok med at vertskorpset ønsket velkommen med «Ja, vi elsker». Det lokale heimevern laget en salutt, som virkelig sa seks. Geværsalver ble avfyrt, og det smalt i kanoner. Etterpå hang kruttrøyken tung over Schwarzach, alt til ære for gjestene fra nord.

Og det som ikke ble oppnådd ad musikalsk vei, ble hentet ved nord-norsk
spontanitet og sjarm.

Ekstra populært: Blant de 27 korpsmedlemmer, tre Lofot-jenter som stilte sterkt på de obligatoriske kameratkveldene.

Reiseleder Thor Iversen er overveldet.
-Man må bare gi seg ende over for en slik imponerende mottagelse.
Når Kabelvåg Musikkforening skulle gjøre sin første utenlandsreise i korpsets 89. år, kunne vi ikke ha blitt med på noe hyggeligere enn dette.

Alt ble lagt til rette for oss. Kameratkvelder. Utflukter. Kort sagt en drømmetur.

Stikkord: