2003: Thank you for the music

Fredag trakk ikke Arbeidern fulle hus, desverre. Fjernsynskvelden på Nrk og TV2 gjorde et stygt innhugg, men artistene Hege Thorgersen, Agnes Gjertsen, Evy-Line Sundbakken, Anne Helene Kristoffersen og dirigent Frode Sollie sammen med Kabelvåg Musikkforenings korps gjorde likevel jobben så bra at jungeltelegrafen glødet i Vågan. Da lørdagens forestilling skulle ta til, så var salen stappfull. Og ikke bare av Kabelvågværinger. Her hadde naboene fra Svolvær virkelig mønstret på med varaordfører Astrid Bjørgaas og kultursjef Stig Stark Johansen i spissen. Samt fra mange andre steder i Lofoten.

-Kanskje du trodde at dette ble 50-åringenes mimreaften. Ja da, det ble det, men masse ungdommer og barn fant også veien til konsertlokalet, og alle syntes å glede seg over den flotte forestillingen. Kanskje kultursjefen hadde rett da han priste forestillingen etterpå medbrakr blomster.

-Dette er av vår tids beste klassiske musikk allerede, og ikke rart den settes opp på scenen verden over. Jeg var og er nok ikke alene om å ha vært ung og avstandsforelsket i Agnetha Fältskog, og i å prise den musikken som denne svenske popgruppen stod for, selv om vi på 80-tallet «opplevde» å bli skapfans av Abba. Nå er de i alle fall tilbake, og populære selv blant barna våre. Så nå kan vi stå fram igjen og bekjenne vår legning til Abba-rytmene, sa Stig.

Og vår kultursjef har nok helt rett. Dette er ikke lenger musikk for 50-åringer alene, like lite som Elvis og Beatles er det. Melodier som «Waterloo», «Slipping trew my fingers», «Super Trouper», «Mamma Mia», «Knowing me knowing you», «Money, Money, Money»,  «Dancing Queen», «The winner takes it all», «SOS», og ikke minst «Thank you for the music» både fenger den lyttende – og den som vil danse mens man lytter og nyter det Agnetha, Annifrid, Bjørn og Bjørn skapte på 70-tallet.

Og Kabelvåg Musikkforenings korps, de fire vokalistene Hege Thorgersen, Agnes Gjertsen, Evy-Line Sundbakken, Anne Helene Kristoffersen og dirigent Frode Sollie ga oss alt.

Ragnhild Monser og Inger Rasmussen fortjener også ros for kulissearbeidet. Det samme gjør Carl Gunnar Strøm for lyssettingen og Brynjar Stabell Erdahl for lydsettingen under konserten i Arbeidern fredag og lørdag i Kabelvåg, Lofoten.

,

Stikkord: