2007: Jubileumskonsert – «Tradisjonsbæreren»

Kabelvåg musikkforening hadde valgt en allerede prøvd oppbygging av sin jubileumskonsert. En klassisk del ble etterfulgt av populærmusikk, til konserten endte opp i den sjangeren som er korpsmusikkens egen; nemlig marsjen. Dette førte til en variasjon i det musikalske uttrykket, som gjorde konserten til en fusjon mellom alt musikk har å by på. ”Buglers Holiday” med en knallsterk trompetist-trio i front var teknisk imponerende. Musikken fra ”Last of the Mohicans” gikk rett inn i hjernebarken slik bare film-musikk kan gjøre. Popen ble dratt in med Paul Simon og siste del marsjerte taktfast inn i den regnfulle høstkvelden utenfor Lofotkatedralens slitte vegger. Med to egne marsjer på repertoaret, den ene ”Kabelvåg Marsj” og den andre ”Nordover”, der siste er spesialskrevet av Torstein Aagaard Nilsen på vei hjem fra korpstur i Østerrike, har Kabelvåg musikkforening noe ingen andre har. Det bør de være stolte av.

Lørdag var det en hel musikkforening som hadde god grunn til å feire. Med utallige 17.mai-tog, konserter og tradisjoner i den musikalske bagasjen er det vanskelig å skulle fremheve enkeltpersoner.

Et korps er ikke bare et menneske, det handler om alle for en. Likevel– det er ingen tvil om at Trine Eilertsen gjør en kjempejobb som korpsets faste dirigent. Det er heller ingen tvil om at hun er en dyktig trompetist, som fyller lydbildet med sitt instrument. Noen ganger trenger et korps en storhet utenfra for å få fram det beste i seg selv. Det handler om inspirasjon og det handler om å bli sett og hørt av noen andre enn de som fyller hverdagen. Torstein Aagaard Nilsen med sin rolle som gjestedirigent, solist og komponist fortjener å få mer enn en birolle. Han kan korspmusikk av hele sitt hjerte og det smitter, på musikantene og derfor over til publikum. Lørdag klarte Kabelvåg musikkforening å blåse seg inn i sjelen på folk.
Det har de gjort i 120 år! Gratulerer!

Lisa Marie Knutsen

Stor takk til Våganavisa for at vi fikk lov til å publisere artikkelen på vår hjemmeside!

,