Trine tar et nytt år i KMF

Trine Eilersten begynte sin korspskarriere da hun som 3.klassing begynte i Laukvik skolekorps. Siden den gang har hun spilt kornett, tatt høyere utdannelse innen musikk ved konservatoriet i Tromsø, studert musikk i USA og nå dirigerer hun små og store korpsmusikanter i Skrova, Digermulen og Kabelvåg ved siden av jobben i kulturskolen. At Kabelvåg Musikkforening har utviklet seg siden hun tok over er verken de som lytter eller foreningens formann Stein Thorgersen i tvil. Dirigenten selv er mer ydmyk. – Det viktige for meg er at vi må være en enhet, og at man alltid må lytte rundt seg, faktisk spille sammen og blande seg inn i helheten. Vi jobber med teknikk og klang. Målet for meg er alltid å formidle og få frem det som er i hvert stykke vi framfører.

Veien oppover

– De kan være noen ordentlige skravlebøtter, og da må jeg bruke sintstemme, men de er stort sett veldig lydhøre og det er ei veldig god stemning på øvelsene. De trives godt sammen, ler Trine. At gjengen hun dirigerer må øve på det hun velger ut for dem er uungåelig. Det er ikke bare enkle ting som foregår på notearkene til Kabelvåg Musikkforening. – Torstein Aagaard-Nilsens arrangementer er uvanlige, der klangen i dem er utfordrende og krever lyttefokus, og det er ikke bare enkelt. Det krever fokus og konsentrasjon, så dette jobbes det med hele tiden. Hvis jeg ikke hadde hatt ambisjoner kunne jeg ikke hatt denne jobben. Det skal bare gå en vei og det er oppover.