Konsert

Variert og stemningsfull konsert

De som valgte å ignorere uværet fikk oppleve en variert og stemningsfull konsert på musikkhuset, fredag 23. oktober.

Torstein Aagaard-Nilsen var gjestedirigent og hadde på forhånd hatt to øvelser med KMF. Til tross for relativt lite tid hadde korpset fått øvet inn et stort og variert program.

KMF åpnet ambisiøst med Händels «Music of the Royal Fireworks». En flott åpning som satte an stemningen selv om intonasjonen ikke var helt på plass.

Kristian Hansen fikk deretter æren av å spille solo på «The Lost Chord». Flott og sikkert gjennomført!

Konsertens mest virtuose innslag var det korpsets faste dirigent, Katrine Delp, som sto for. James Curnow’s «Rhapsody for Euphonium and Concert Band» ble av solisten fremført med solid overbevisning og stilistisk eleganse.
Svært imponerende!

Publikumsfavorittene var av norsk opprinnelse, nemlig Vamp’s Postludium, arrangert av kveldens gjestedirigent, og Månemannen, arrangert av Idar Torskangerpoll. Spesielt Månemannen sørget for at publikum fikk «fot».

Konserten ble avsluttet med Huggin’s «New Baroque Suite». Her fikk vi høre grovmessingen med masse trøkk og tidvis meget bra spill. Her har korpset utviklet seg masse siden sist undertegnede hørte korpset.

Det ble selvsagt et ekstranummer.
Graf Zeppelin av Carl Teike er fremdeles en god marsj, noe publikums taktfaste klapping gjennom triodelen vitnet om.

Alt i alt en kjempefin konsert som til tross for tidvis slurvete presisjon og ustabile intonasjon satte publikum i god stemning. Hadde korpset hatt bedre tid med dirigenten ville helt sikkert disse problemene vært mindre fremtredende.

Vel blåst!

Jan Ottar Olufsen