Varm julestund

Kabelvåg Musikkforening sørget også i år for en velbesørget dose julestemning – denne gangen utenfor kirkerommet.

Det er nok hakket mer høytidsstemt i Lofotkatedralen, men julestemning og humør ble det selv om Kabelvåg Musikkforening valgte å flytte sin tradisjonsrike julekonsert til Arbeidern i år.

Omkring 80 publikummere samlet rundt bord og stoler fikk se et feststemt og lekent korps trylle fram både kjente og kjære julehits og nye variasjoner av gamle skatter. Åpningen med «TV’s Julafton» var kveldens heftigste nummer – et underholdende potpurri fra den klassiske Disney kavalkaden som sendes på fjernsynet julaften. Melodier, taktskifter og rytmer ble mikset sammen til en morsom helhet og trommeseksjonen slo både på gamle treski så vel som bjeller for å krydre lydbildet.

Den uformelle rammen rundt konserten sto likevel ikke til hunder for lavmælte og vakre øyeblikk. Som den nydelige julehymnen «Det Står Eit Lys», av Ingebrigt Davik og arrangert for korps av Torstein Aagaard-Nilsen. Og «Gabriella’s Sång», kjent fra filmen «Så som i himmelen», sunget av solist Lena Lahti som også spilte i filmen selv.

Ingen julekonsert er komplett uten «Nordnorsk Julesalme», og den ble selvsagt framført med allsang og støtte fra solistene Hege Thorgersen og Shaun Clarke. Korpset er ikke redd for utradisjonelle låtvalg, og framføringen av Åge Aleksandersens «Det Klaraste Lyset», opprinnelig skrevet for VM på ski i 1997, var stemningsfull og god.

Knappe 50 minutter er kanskje i korteste laget, men innholdet var solid og korpset utviste stor spilleglede. Så da «Deilig er Jorden» var framført med full allsang fra de frammøtte, hadde Kabelvåg Musikkforening levert en akkurat passelig stor dose julestemning å ta med seg videre i julen.

Eivind Blering-Strand

Takk til Våganavisa som hadde denne artikkelen på trykk 18. desember 2013